onsdag 17. april 2013

Torsk med ertepure og sitronmarinerte gulrøtter




Selv om vi spiser mye laks i vår familie er jeg alltid mest fornøyd med torskemiddagen. Denne gangen lagde jeg en pure bestående av potet, blomkål og grønne erter, i tillegg til et par sitronmarinerte gulrøtter. Høres kanskje mye ut men det er egentlig en ganske kjapp middag. Som vanlig hadde jeg ferske urter - og denne gang ble det fersk timian, selv om jeg egentlig lette etter en sitrusoregano.




Gulrøtter marineres i fersk sitronsaft


Skrell poteter og del de i like biter og kok i 5 minutter. Tilsett så blomkålbukettene som trenger litt mindre tid for å bli møret, ok kok til de er møre og fine. Ikke ha salt i vannet. Mens grønnsakene koker skjærer du gulrøtter i fine stenger og lar de marinere i saften av en halv sitron. Om du ønsker de litt møre lar du gulrøttene koke noen minutter sammen med potetene før du legger dem i sitronsaften.






Torskefiletene stekte jeg i kviteseidelsmør. Når de hadde fått en liten stekeskorpe på hver side tilsatte jeg litt vann, saften av en halv sitron, fersk timian og dro pannen til side og satte på et lokk - slik at fisken fikk trekke mens jeg klargjorde grønnsakspureen.




Når fisken har fått en liten stekeskorpe kan dan hvile litt under lokk






Når grønnsaker er ferdig kokte siler du av vannet og tilsetter et par ss kviteseidelsmør og en pose grønne erter. Moses "for hånd" eller med stavmixer. Smak til med havsalt og pepper.





 God torsk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...