søndag 3. mars 2013

Langpannebrød av sesammel og gulrot - melke og glutenfri


Jeg har fått flere forespørsler etter oppskrifter på glutenfrie langpannebrød. Så i dag tidlig gjorde jeg et forsøk på å skrive ned fremgangsmåten:)


Jeg brukte følgende




  • 100 gr bokhvetemel ( her kan jyttmel fint brukes også)
  • 50 gr sesammel ( her kan mandelmel eller kokosmel også brukes)
  • 1 ss fiberhusk
  • 2 ss fibrex
  • 2 stk egg ( dette kan erstattes med litt mer væske i form av vann eller havremelk/rismelk/mandelmelk - men det finnes også eggerstatninger på helsekosten om du ikke tåler egg)
  • 6 - 7 dl rismelk ( kan godt ta 3 dl rismelk og 3 dl vann)
  • 2 store ss smeltet cocosa
  • litt havsalt
  • 1 ss lakrispulver
  • 1 stor gulrot




Først pisket jeg eggene luftige og tilsatte rismelken og smeltet cocosa. Jeg blandet alt det tørre sammen i en annen bolle og mikset det forsiktig i melkeblandingen mens jeg rørte med en visp.
Så tilsatte jeg raspet gulrot og  smurte den tykke røren utover langpannen. Husk bakepapir:)

Stek midt i ovnen på 180 - 200 grader på bakefunskjon ( ikke varmluft) i 20 - 30 minutter. 

Disse brødene blir litt mer fuktige enn vanlige brød, du kan godt skippe gulrort om du ikke ønsker det. Jeg syns bare det er godt:)

Lykke til.-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...