mandag 11. mars 2013

Byggkornsalat - vegetar eller med fisk?



Jeg har snakket om byggkorn tidligere - og her kommer en annen veldig smakfull variant:)
Om du lever helt glutenfritt så kan byggkorn byttes ut med kokt quinoa eller bare naturris.

Her har jeg kokt hele byggkorn i vann med litt havsalt. Husk å skylle kornene godt i kaldt vann før de kokes. Bruk to kopper vann pr kopp byggkorn. Jeg bruker alltid å få vannet opp til et kokepunktet før jeg slår ned varmen og lar det småkoke i 40 - 45 minutter med lokk.

Til varianten på bildet freste jeg skivet gulrøtter, fenikkel, rødbeter og stangselleri, samt finhakket hvitløk, i stekepannen med en blanding av litt smør og cocosa. Etter som grønnsakene var blit litt møre tilsatte jeg de avsilte bykkornene i tillegg til masse fersk timian og basilikum.  Bruk litt sitronsaft og evt smak til med urtesalt og pepper rett før servering.



På bildet over har jeg rikelig med crispy salat i bunn, toppet med bykkornblandingen og litt torsk fra i går. Kjempegodt:)


Rosa fisk som laks eller ørret funker også, om det er det du har i kjøleskapet:)

God middag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...