onsdag 21. august 2013

Chiagrøt og stikkelsbærsmoothie - sunne fettsyrer og deilige antioksidanter





Chiagrøt fortjener og testes ut. I dag tidlig fikk barna en miks av havregrøt og chiagrøt. Dette er en god start på dagen som gir energi, antioksidanter og sunne fettsyrer med omega 3 som holder blodsukkeret stabilt frem til neste måltid i barnehagen.

Men chiagrøt kan lages i mange varianter. På bildene har jeg chiagrøt med stikkelsbær og blåbærsmoothie - helt perfekt for en smoothieelsker som meg.

Slik gjør du:

Ta 2-3 ss med chiafrø i en skål og fyll den med vann. Det tar ca 30 minutt før den er gjort om til en chiagele. Jeg lager blandingen rett før jeg legger meg og setter den i kjøleskapet med en tallerken over. Neste morgen er den klar til bruk. Forbered en bærsmoothie på vanlig måte. Denne gangen hadde jeg 1,5 kopp med fryste stikkelsbær, noen blåbær, en halv banan og litt vann som fikk kjøres gjennom blenderen. Når smoothien har riktig konsistens har du den i en skål og tilsetter chiageleen. Smaker godt med noen cocosflak eller rosiner på toppen.  Nyt!



En god start på dagen og et perfekt mellommåltid:-)




Fin onsdag dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...