søndag 18. august 2013

Nydelige rundstykker uten gluten, melk, gjær og egg - Tines Spesial!




Disse rundstykkene er en lykke med stor L!  Glutenfri bakst, i hvert fall det jeg har bakt frem til nå, inneholder ofte mye egg.  For en tid tilbake hadde jeg en god venninne på klinikken som fikk utført tester på intoleranser for et sett med næringsmiddel. Hun hadde utslag på både egg og melk i tillegg til noe utslag på typiske glutenholdige meltyper. Jeg utarbeidet en kostplan og forslag på meny.  I dag var jeg innom henne og ble invitert inn på rundstykker som hun selv har komponert oppskrift på - og jeg må si at dette ble et tilfelle av at "læremester blir elev" for disse eggfrie rundstykkene er fantastiske!

Jeg ba pent om jeg kunne bruke oppskriften på bloggen og kalle den Tines Spesial - og det fikk jeg. Hurra!




Dette trenger du til ca 18 rundstykker. ( De egner seg utmerket til frysing)

200 gr jyttemel
100 gr quinoaflak
2ss fiberhusk
200 gr gresskarkjerner
200 gr solsikkefrø
endel linfrø ( ca 2 ss)
endel chiafrø ( ca 2 ss)
litt havsalt eller urtesalt
2 ss cocosa eller annen kokosolje (flytende)
5 dl vann
5 dl rismelk



Tykk røre.




Slik lager du rundstykkene:

Bland sammen alt det tørre og rør inn rismelk og vann. Lar røren svelle i ca 10 minutter. Det blir en veldig tykk røre.
Bruke en stor skje til å "scoope" røren over på en langpanne med bakepapir. Bruk skjeen til å forme dem på papiret.  9 stk pr langpanne.

Stek på varmluft ca 180 grader i 35/40 minutter - vær oppmerksom på at stekeovner er forskjellige og man bruker noen ganger på å time det perfekt:-)











Håper dere blir like begeistret som meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...