mandag 18. mars 2013

Pesto med ruccola og cashewnøtter - melkefri







Vi elsker pesto!!  Spesielt liker jeg hjemmelaget pesto uten ost; superfresh og delikat. Denne oppskriften er mer en dressing enn paste.  Når jeg lager pesto som et smørepålegg tilsetter jeg flere cashewnøtter og pinjekjerner for et tykkere resultat.

Jeg bruker pesto på alt fra salater, spagettiretter, kylling - og som pålegg til barna.
Pesto består vanligvis av fersk basilikum. Basilikum er en fantastisk aromatisk urt full av antioksidanter og eteriske oljer.  Min fantastiske kollega Wenche tipset meg om å bruke ruccola i pesto - ikke så rart tips frs en ernæringsterapeut siden bitterstoffene i ruccola hjelper fordøyelsesenzymene i gang - og er derfor fin å bruke i større måltider.





Fremgangsmåte:

Kjør cashenøttene i blenderen først, tilsett så pinjekjærner og hvitløk før du heller i olivenolje. Basilikumen og ruccola tilsettes til slutt og blandes godt i blenderen. Jeg brukte i liten del vann ( 2 ss) for å få en tynnere konsistens i dag.En neve cashewnøtter naturell

  • En neve pinjekjerner naturell - toastes lett i en stekepanne for et enda mer fantastisk resultat:)
  • En hel bunt fersk basilikum
  • En god neve ruccola
  • 1-2 fedd hvitløk
  • Saften av 1/4 sitron og 1/4 lime
  • 1 dl olivenolje
  • Havsalt og fersk sort pepper




Velbekomme:-)




Vitaminskolen:

Basilikum er en fin kilde på mellom anna;

  • Magnesium
  • Betakaroten
  • K - vitamin
  • Jern
  •  Folat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...