torsdag 21. mars 2013

Smart lunsj for de minste





Det å ha en god, sunn - og ikke minst - inspirert matpakke til de minste i barnehagen - vær eneste dag, er ikke alltid like lett. Noen småtips her og der kan være nok til å få en ny giv:-) Her er noen på vegen:

Jeg bruker mye avocado i nistepakkene - dette er mettende og inneholder mye sunt fett som er viktig for barnas "utholdenhet" i barnhagen, både fysisk og mentalt. Det gode fettet er viktig for å holde blodsukkeret fint balansert.

Det blir endel hjemmelaget brødmat - for det meste langpannebrød ( mange oppskrifter her på bloggen) i ulike varianter. Når du lager brød selv,  er de helt fri for tilsatt søtstoff, fargestoff, konsistensmidler og andre tilsetningstoffer. Langpannebrød kan skjæres i passe firkanter og fryses slik at de er lett tilgjengelige.
Som pålegg bruker jeg diverse økologiske nøttepålegg, pesto eller nordgårdens kjøttpålegg.



Oppskjært grønnsaker er altid fint og ha med; som gulrøtter, agurk og kålrabi skjært i stenger, en halv avokado, små buketter med blomkål, cherrytomater og så videre.

Jeg lager av og til små "oreagno - kjøttboller" som jeg oppbevarer i fryseren; disse kan tres på små pinner slik at de holder seg på plass i matboksen:)

Ellers har jeg ofte laget litt fried-rice av gårsdagens ris eller byggkorn. Da freser jeg risen i panna om morgenen med et egg eller to samt noen grønne erter ( fryste) og gulrot som jeg skjærer med ostehøvel. Veldig raskt gjort.

Håper dette kan sette i gang litt ny nistemotivasjon:-)

Ha en fin dag!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...