onsdag 5. februar 2014

Kikerter med avokado og fersk koriander…dagens nykommer på smart lunsjbord






Kikerter har jeg brukt en hel del, men aldri på denne måten - hvordan har jeg klart å gå glipp av denne komboen i all denne tid?  Heldigvis for masse deilige inspirasjon fra pinterest kom jeg over en salat som bestod noenlunde av disse ingrediensene. Dette er en smart og fresh salat. Jeg kan tenke meg at sammen med litt chillistekt kylling eller kanskje til og med litt hvit sitrondampet fisk, kan den entre scenen som en høydare også på middagsbordet:-)

Smartmat på jobben

I dag introduserte jeg den på et "smartmat" lunsjoppdrag hos en bedrift i Oslo som virkelig unner sine ansatte god og sunn mat - hurra! Det er ordentlig hyggelig å besøke bedrifter og glede dem med hel, ren, fresh, grønn og fargerik mat. Bra dag for undertegnende altså:-) Er du en som tar med egen lunsj på jobb eller på skolen er denne helt fint å ta med i en boks. Med litt ekstra sitronsaft holder den seg helt fint:-)

Jeg brukte go eco sine kikerter. Disse trenger du å skylle godt i rennende kaldt vann slik at all laken forsvinner. Selv om disse allerede er bløtlagt, er de ganske harde. Et tips er å koke dem i vann med litt havsalt og ingefær for å gjøre dem litt lettere å fordøye.


Dette trenger du


Kikerter - fra boks eller de du bløtlegger og koker selv
Økologisk fetaost av geitemelk
Fersk koriander ( kan og bruke bladpersille eller vanlig persille)
Masse deilige fersk sitronsaft
Ekstra virgin olivenolje
Litt fersk ingefær, raspet
Havsalt til slutt




Slik gjør du


Kok altså kikertene i vann med litt havsalt til de er litt møre - eller litt al dente, om man kan si det om kikerter. Skyll de så i kald vann til de er nedkjølt. Hell de over på et serveringsfat. Skjer avokado og fetaost i skiver, finhakk de ferske urtene og legg de over. Tilsett en god olivenolje, masse sitronsaft og litt havsalt og nykvernet pepper. Bruk fingrene til forsiktig å blande alle herlighetene sammen. Om du ikke spiser fetaost kan det godt erstattes med raspet blomkål eller kanskje noen hakkede valnøtter. Eller hva med tørkede tranebær? Finn din egen vri:-)





Jeg gleder meg til i morgen -  da kommer det ennda en nykommer:-) Ha en finfin kveld dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...