lørdag 1. februar 2014

Helgens lunsjtips: Hjemmelaget pai og en fresende frisk shot!






I helgen er jeg keen på litt ordentlig comfort food, og jeg vet akkurat hva som skal til. Jeg hadde tidligere en forestilling om at hjemmelaget pai var vanskelige å lage, noe det virkelige ikke er. Pai er laget på 1-2-3 ( nesten;-) og er en super måte å bruke opp rester du har liggende i kjøleskapet. 

Med gode og naturlige råvarer er pai sunt, godt og veldig praktisk som nistemat dagen etter. Pai kan rett og slett være smartmat. 

Jeg varierer på meltypene jeg bruker. Det kan være fullkornsrismel, jyttemel, økologisk speltmel, bokhvetemel, eller en miks av flere. Bland ditt valg av glutenfritt mel og ekte smør.

Av fyll er det bare å tenke grønne, fargerike grønnsaker og gode økologiske proteinkilder. Denne gangen hadde jeg brekkbønner, vårløk, gul paprika og rødløk i tillegg til økologisk fetaost og økologisk bacon - og egg da selvfølgelig. 

Dette trenger du til en glutenfri variant

Ca 120 gr økologisk smør
Ca 200 gr jyttemel ( kan for eksempel bruke 100 gr fullkornsrismel og 100 gr jyttemel)
Ca 3 ss vann

Ved dette tilfellet lagde jeg en ikke glutenfri variant og brukte en blanding av fullkornsrismel og økologisk speltmel.



Slik gjør du

Smuldre opp smør og mel før du tilsetter kaldt vann og får en jevn røre. Kan godt bruke en kjøkkenmaskin.
La deigen "sette seg" i vel 10 minutter før du trykker den ut i en ildfast paiform. Prikk bunnen med en gaffel og stek den på 200 grader i 10 minutter.



Buttoms up!


Paifyll

4-5 egg
Økologisk bacon skåret i strimler eller terninger 
Vårløk
Brekkbønner/ Aspargesbønner
Gul paprika
Spinat
Økologisk Fetaost skåret i terninger

Slik gjør du

Stek baconet i en stekepanne og legg de over i bunnen av paien. Tilsett finhakket brekkbønner, paprika i skiver, spinaten og fetaost. Pass på å spre fyllet jevnt utover. Pisk eggene med litt havsalt og hell over paien. Stek paien på 180 grader i ca 30 minutter, eller til eggemassen er stivnet. 

Jeg serverte paien med litt fermentert rødkål, ruccola og en snerten grønn shot.


Grønn supershot

1 Agurk
1/2 fennikel
En del fersk ingefær uten skall, ca 2 cm
2 saftige økologiske epler
Saften av en halv ( eller en hel om du liker det syrlig) sitron

Alt kjøres gjennom juicepressa og vips en himmelsk supershot!






God helg dere!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...