tirsdag 26. februar 2013

Tomatsuppe med gulrot og stangselleri




Det måtte bli tomatsuppe i dag. I går ble jeg inspirert av at min kollega Line la ut et bilde av sin tomatsuppe på Facebook - vi poster ganske mange matbilder skjønner du - og i dag når sønnen min kom fra barnehagen var faktisk tomatsuppe på hans ønskeliste også - og suppe ble det, en veldig god en faktisk:)




Først hakket jeg 2 gulrøtter og 3 stangselleri i skiver og surret dem i panna med litt smør og en dash rødvinseddik.  ( Sett på lokket slik at de får mørne godt) 






Så tilsatte jeg 5 store tomater, 2 stk finhakket rødløk og 2 stk hele hvitløk, finhakket fersk oregano og timian - i tillegg til kokte tomater fra flaske ( eller en boks hermetiserte tomater) og ca 4 dl vann.  Dette fikk småkoke i ca 20 - 30 minutter 



Jeg brukte stavmikser for å få en litt mer smooth suppe, men det er jo litt smak og behag:-)
Kan serveres med litt pesto som min kollega i Alta gjør, eller med mer ferske urter, og selvfølgelig litt god ekstra virgin olivenolje:-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...