søndag 5. januar 2014

Lag din egen supermelk med gurkemeie!

Jeg er stadig på utkikk etter måter å bruke de fantastisk funksjonelle råvarene fra grønnsaker, urter, salater, frø og nøtter. Når jeg kommer over ting jeg ikke har tenkt på må det testes umiddelbart, av og til med grelle resultater, men noen ganger til stort hell.  Gurkemeiemelk er i "stort hell "kategorien så jeg håper du vil like den også.  Melken gjør drikken mild, gurkemeien  varmer og sparker fra umiddelbart, mens honningen får deg til å smyge opp i sofaen og nyte en stille stund.



Server kryddermelken varm 





Noen av gurkemeiens superevner

  • Etter ayurvedisk tradisjon brukes gurkemeie, og da gjerne i en slik gurkemeiemelk, for å lindre forkjølelse
  • Gurkemeie er den sterkeste antiinflammatoriske urten og kan brukes ved hodepine, inflammasjon, hevelse og smerte i ledd og muskler
  • Er en sterk antioksidant og hjelper cellenes kamp mot frie radikaler
  • Gurkemeie stimulerer lever og galle funksjon og øker dermed kroppens avgiftingsevne. Hører med i en god detoxplan. Alt bra i min bok her altså!



De mest tradisjonelle oppskriften jeg fant på nettet bruker vanlig kumelk, men jeg velger melk som er lettere fordøyelig, nemlig mandelmelk og sesammelk.  Jeg fant en oppskrift med kokosmelk men det har jeg ikke fått testet enda.

Dette trenger du

5 dl mandelmelk ( jeg brukte 2,5 sesamfrømelk og 2,5 dl mandelmelk)
1 ts økologisk gurkemeiekrydder
1 ts kanel
1 ts økologisk honning eller 0,5 ts stevia
En liten bit finraspet fersk ingefær
pittelitt sort pepper

Dette er superenkelt. Varm melken i en kasserolle og tilsett krydder og honning. Småkoker i et par minutter. Sil av pepper og ingefærbiter om ønskelig. Server varm og nyt.

God søndag dere!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...