mandag 31. mars 2014

Glutenfrie sesampannekaker med fersk ingefær og tahini





Tahini, sesampaste, er en essensiell del av en god hummusoppskrift men den har mange, mange flere bruksområder og i pannekaker er den etter min mening helt perfekt. Denne oppskriften er glutenfri, uten raffinert sukker og sirup, men jeg lover en spennende smak med et lite hint av Midtøsten.

Dere som har fulgt med på bloggen en stund har fått med dere at jeg som regel rasper litt grønnsaker i alt fra pannekaker, muffins og rundstykker - disse lappene er intet unntak, men i dag involverer jeg altså tahini i røren og sesamfrø i stekeskorpa.  Med nostalgi har jeg brukt natron i røra, natronkaker var en av mormors klassikere og jeg får ordentlig deja vu når jeg spiser det. 





Serveringstips

Disse pannekakene passer tidlig, seint og midt på dagen. Pakk dem inn i et klede og gled deg over enkel turmat i marka, smør på ekstra tahinipaste og nyt dem i lunsjen eller kos deg med en kopp te og en pannekake med litt cocosa når kveldsroen har senket seg. 



Dette trenger du

2 dl bokhvetemel
2 dl bokhveteflak ( kan eventuelt bruke glutenfrie havregryn)
1 dl kokosflak
1 ss kokospalmesukker
1 ss chiafrø
Litt havsalt
2 ss smeltet cocosa eller kaldpresset olivenolje
1 ts natron
5 dl økologisk kefir - om du er melkefri kan du bruke mandelmelk eller annen nøttemelk
2-3 cm raspet fersk ingefær ( uten skall)
1 raspet asparges ( eller 3 miniasparges)
2 ts tahini - eller mer:-)
4 egg
sesamfrø til å strø over pannekakene når du steker dem.





Slik gjør du

Bland alt det tørre i en rørebolle. Tilsett egg, melk og raspet ingefær og asparges. Rør det hele godt sammen til du har en jevn røre. La den svelle i minst 15 minutter.
Bruk en liten ause til å helle røren over i stekepannen. Rett før du skal snu dem drysser du over litt sesamfrø slik at du får sesamfrø i skorpen. Eventuelt kan du bare ha litt sesamfrø i røra.





Håper dere liker disse pannekakene like godt som meg:-)


Ha en nydelig start på uka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...