onsdag 26. juni 2013

Sommerferien er rundt hjørnet, dette har jeg med i reiseskrinet mitt..



Tørre sprukne lepper kan ha godt av denne:)



Ringblomst eller calendula er fin å bruke på alt fra solbrente kinn til skrubbsår, myggestikk og utslett. Den har astringerende kvaliteter som gjør at den er hjelper sår å trekke sammen, i tillegg til at den er antiseptisk og kan dempe betennelser. Min 4 år gamle sønn blir alltid bitt av mygg når vi drar til litt varmere strøk.  Da er denne fin om han har klødd hull på stikkene (noe han dessverre alltid gjør). Jeg blander ofte et par dråper eterisk olje av lavendel i en liten del av ringblomstsalven før jeg smører på stikk og sår. Eterisk olje av lavendel er også antiseptisk og kan forebygge infeksjon i sårene.







Drypp et par dråper i en salve med calendula og smør på stikk eller sår for å forhindre betennelse og infeksjon. 





Noen dråper av denne i litt vann før et måltid kan hjelpe fordøyelsen til en streikende feriemage.
En shot med litt vann og saften av en halv sitron kan gjøre susen også:)


Ferien er noe de aller fleste av oss ser frem i mot; mer tid til familie og venner, avkobling fra de daglige rutiner, kanskje får vi lest en ny bok, vi skal kose oss med spennende mat og god vin... Da er det ikke gøy at magen slår seg vrang og ikke vil være med på kosen. Mange opplever at allerede på flyturen til utvalgt paradis har magen "skrudd seg av" og man blir hard og oppblåst. Hva er det som skjer? 
Vi er rutinedyr og endringer i kostvanene påvirker hvordan vi fordøyer maten.
For meg gjelder følgende; unngå for enhver pris hvitt brød eller baguetter, jeg drikker mye vann med sitron og før kraftige måltider bruker jeg tinktur av for eksempel bitterstern som på bildet.  Husk å bruke og nyte gode bitre urter i maten; fersk rosmarin, oregano, timian, salvie og basilikum - de er fulle av eteriske oljer og bitterstoffer som hjelper fordøyelsen i gang.






Probiotika, nyttige melkesyrebakterier, kan hjelpe mot "feriemager" og diare. Kan gjerne tas forebyggende mens du er på ferie. Kjøp gjerne da en type som ikke skal oppbevares kjølig, som for eksempel denne fra NDS.





Opplever du også ofte at når du endelige har ferie så senker du skuldrene akkurat nok til at den  fokjølelsen som du har klart å holde unna gjennom hele vinteren og våren endelig kommer? Litt ekstra C- vitamin når du har ferie styrker immunforsvaret og kan være god å ha med på tur.





Og denne skal med; min nyinkjøpte velvære, supersmoothe og fantastisk all round fuktighetskrem med Aloe vera, kokos og shea butter. Passer til sol og saltvannstørka kropper; store og små:-)

Nå gleder jeg meg til ferie!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...