tirsdag 18. februar 2014

Små sjokoladetopper med kokos, chia og kakaopulver. For søtere dager..


Legg til bildetekst




Jeg elsker sjokolade, always has and always will,  og det er på tide at det skinner gjennom på bloggen i litt større grad, eller hva?  Når jeg erkjenner mitt søtsug hører det også med til historien at dagens søtsug utspiller seg på en helt annen måte enn det gjorde for noen år siden da cravingen  kunne gå litt over styr. Nå er den naturlige, rene, råvaren i sentrum også når jeg "snacker".  De ekstremt unyttige sjokoladene fra hylla i butikken ignoreres daglig, takk og lov, mens jeg nå heller gleder meg over smakfulle godbiter smaksatt med ekte, rå kakao som harmoniserer med fløyelsmykt fett fra nøtter, avokado eller kakaosmør.  Mmmmm



Bilde hentet fra salon.com


Hvorfor usøtet kakaopulver bør få en plass på handlelisten din

  • Flavonoidene i ekte kakao fungerer som meget sterke antioksidanter som reduserer systemisk inflammasjon og forskning viser til at den antiinflammatoriske kvaliteten har positiv effekt på hjerte/kar systemet. (ajcn.nutrition.org
  • Inneholder mineraler som jern, magnesium og zink som styrker hjertet, immunsystemet og er viktig for å en sterk beinstruktur.
  • Flavonoidene fungerer som naturens egen anti age da de beskytter mot frie radikaler som er degenererende på organismen.
  • Rå kakao er rik på svovel som er viktig for sterke negler og hår samtidig som det spiller en veldig viktig rolle for lever og pankreas ( bukspyttkjertel) funksjonen.







Jeg henter masse inspirasjon fra nettet, spesielt kanskje fra pinterst.  Et bilde kan trigge en ny oppskrift eller jeg lager min egen vri ut fra tilgjengelige råvarer. Det som er viktig er kvaliteten, balansen mellom søtning og fettstoff, og selvfølgelig smaken.


Til disse smarte kakaotoppene trenger du


1 banan
1 ts vaniljepulver
4-6 ss rått og usøtet kakaopulver
1 ss chiafrø som du lar svelle i litt vann i 10 minutter.
1 drøy eller 1,5 ss smør eller cocosa smeltet
2,5 dl kokosflak usøtet
0,5 dl glutenfri havregryn ( eller 0,5 dl ekstra kokosflak)
2 ts kokospalmesukker
1 ss rå agavesirup eller annen søtning som for eksempel tart cherry ( valgfritt om du ønsker en søtere variant)
0,5 ts havsalt

Tips

Jeg har ikke testet med dadler eller svisker i denne oppskriften men ønsker du en søtere "kake" vil det passe ypperlig her:-)

Slik gjør du

Kjør en myk banan i blender eller kjøkkenmaskin til du har en jevn røre. Tilsett smeltet cocosa eller ekte smør, økologisk vaniljepulver, kokospalme sukker, rått kakaopulver og eventuelt litt rå agavesirup. Rør godt sammen. Hell det hele over i en rørebolle og tilsett chiagelen, kokosflakene og valgfri havregryn. Rør alt sammen godt inn i røren.

Bruk en teskje til å skoope og forme de små sjokoladetoppene. Legg de på et brett kledd i bakepapir. La dem stivne i frysen i 20 minutter eller til du skal servere dem. De smelter lett i romtemperatur så server rett fra fryser/kjøleskap.






Ha en fin dag dere!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...