søndag 22. desember 2013

Papayasorbet før julemiddagen - god jul og glad mage!

Julaften nærmer seg og jeg har tenkt å by familien på en forfriskende "starter" før ribba kommer på boret. Hvert år blir vi slått ut av det kraftige julemåltidet - mens magen jobber på hardspreng for å fordøye ribba virker det som resten av kroppen går i dvale;-) - så i år forberedes det med papaya!

Papaya er en tropisk frukt som også kalles tremelon. Den har en myk konsistens, er litt søt og med en litt særegen smak. Jeg bodde en periode i Singapore og der var det papaya i mange varianter, min favoritt var juicevarianten som ble servert på universitetet.  For en luksus!



En effektiv kombinasjon

I min jobb tenker jeg ofte på funksjonalitet når jeg velger råvarer, og papayen er intet unntak. Den er full av enzymer, papain,  som hjelper å fordøye proteiner og som dermed lindrer plagene av en mage som har spist mer enn den burde.  Sammen med ferskpresset sitronsaft og ingefær har vi en effektiv shot som gjør oss klar for julemiddagen. Begge disse stimulere spyttkjertlene, galle og flere fordøyelsesenzymer som trengs i monn ved kraftige måltider.

Papayasorbet servet i sitronskall

Til 4 små papayasnøkuler i sitronskall:

Del en myk papaya i to og fjern frøene som ligger i midten med en skje. Skoop ut fruktkjøttet og ha det over i blenderen. Tilsett saften av en sitron, rasp over litt fersk ingefær og om ønskelig en halv banan eller 1 til 2 ss med gresk yoghurt eller cultura naturell. Når alt er godt blandet helles det over i en boks og plasseres i fryseren. Når den er blitt slush bruker du en gaffel eller skje til å skrape ut innholdet. Server dem i små glass eller kanskje i sitronskall som jeg gjorde her.  (Sitronsaften du ikke bruker til sorbet kan brukes som te etter middagen)









God fordøyelse:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...