søndag 9. juni 2013

Grønn inspirasjon...salater og grønnsaksgryter





Hva med en salat bestående av epler, mandler, granatepler og finhakket salatblad?
Bildet er hentet fra en fin side som heter thekitchn.com:-)




 Vi bruker salat, i en eller annen form, til hver middag og lunsj. Da er det lett at det blir lite variasjon i valg av grønt - og til tider trenger man litt ny inspirasjon. Redikker er en grønnsak jeg ofte glemmer, men når jeg kommer på den blir jeg alltid fornøyd. Den er skarp i smak og setter definitivt sitt preg på salaten. Den mildnes litt i kompani med rista pinjekjerner og litt avocado - som du ser på bildet.




Hvorfot ikke lage en grønnere søndagsfrokost med smilende speilegg med ferske urter som basilikum, persille, bladpersille eller oregano? Kanskje du ikke trenger bacon?




Jeg er absolutt inne i en periode hvor asparges oftere havner i handlekurven - det er forsåvidt som det bør være da asparges er i sesong nå.  På bildet under ser du en salatvariant med hjertesalat, rista pinjekjerner og asparges. Aspargesen er først kokt i vann før den har surret i panna med litt smør. Husk å smake til med sitron og ekstra virgin olivenolje.





Salsasalaten som jeg har blogget om tidligere passer til de fleste grillkvelder. En knasende og fresh salat kun med grønnsaker, urter og masse limesaft:)





Bildet under viser en vegetarisk grønnsaksgryte hvor jeg har surret løk og hvitløk i en kasserolle, tilsatt vann og kokt brokkoli, squash, fenikkel, paprika og ingefær til møre. Så har jeg tilsatt litt kokosmelk, litt chilli og limesaft. Dette er ypperlig om rå grønnsaker gir problemer med magen. Dette er også veldig barnevennlig:-)





Bildet under hentet jeg fra thekitchn.com og er en annerledes og smakfull variant. Finhakk for eksempel crispysalat og bland inn eplebiter, granateple og mandler. Smak til med litt god olje, litt lime og kanskje litt fersk mynte.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...