torsdag 1. mars 2012

Tøffe gutter spiser brokkoli



Alle vet at brokkoli er supersunt. Den har dobbelt så høyt nivå av C-vitamin som appelsinen, den er rik på folat som er viktg for gravide kvinner ( og de som planlegger det), den er en lett opptagelig kilde til calsium, inneholder svovel som gjør at den har en avgiftende effekt på leveren og er en god kilde til jern...for å nevne noe. Den er en supergrønnsak som alle butikker har i hyllene til enhver tid. Så hvordan kan vi hjelpe den på veien til tallerkenen vår?

Gutten min spiser brokkoli fordi han får sterke muskler av det. Datteren til en veninne spiser brokkoli for å få langt fint hår som Rapunsel. Selvfølgelig! Heldigvis fungerer slike "lokkemidler" men det hjelper jo når man tilbereder brokkolien slik at den smaker digg! Her er en variant jeg bruker ofte.

Først og fremst skjærer jeg brokkolien i fine buketter og ikke i store "trær".  Jeg mener seriøst at dette gir en bedre smak! Jeg renser stilken og deler den i skiver....alle som har smakt brokkolistilken vet at det er den beste delen. Jeg legger alt i en bolle og heller over kokende vann. Etter noen minutter slår jeg ut vannet og skyller bukettene i kaldt vann. Skvis litt sitronsaft over, noe løk som har surret så vidt i pannen, en god extra virgin olivenolje og havsalt....fiks ferdig brokkolisalat som funker til fisk, kylling og kjøtt. Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...